Stefan Nilsson, gitarrlärare– Vem är WAY TO PLAY?

Jag som startat WAY TO PLAY heter Stefan Nilsson. Midsommarkransenbo sedan 1993, och med över 20 års erfarenhet av att få folk att spela. Både som lärare och som ansvarig organisatör. Har mest jobbat med tonåringar, men även med vuxna och yngre barn.

Innan jag startade WAY TO PLAY i september 2009, jobbade jag i sex år som kommunal Ungdomschef i centrala Huddinge. Bland annat som ansvarig för HUSET – ett härligt spretigt kommunalt musik- och ungdomskulturhus med scener, kurser, replokaler och en bred öppen verksamhet för 13-24-åringar i Söderort. Värt ett besök om du är tonåring eller ”ung vuxen”… titta in på Huddinge kommuns hemsida Ung Huddinge så får du veta mer!

Innan dess har jag bl.a varit musikansvarig på Studiefrämjandet i Sydöstra Storstockholm, varit med och startat landsomfattande demoscenen ”100% OSIGNAT” (som numera heter NEMIS), startat replokaler och hiphop-studior här och där i Stockholms förorter, drivit rockskola för 10-18-åringar på Årsta Ungdomsgård i Stockholms Stads regi, haft låtskrivarverkstan ”Låtsnickeriet” på förskolor och fritidshem, och varit gitarrlärare på olika studieförbund.

Stefan Nilsson, elgitarrlärareLåååångt innan dess var jag en tonårig proggpunkare i en replokal i Luleå… Jag har även hunnit med en blygsam men kul singer/songwriter-karriär, kompat ett antal mer eller mindre okända sångare/låtskrivare, drivit musikförening och en mindre studio.
Högskoleutbildad rockgruppspedagog (SMI 1997) med elgitarr som huvudinstrument. Spelar nuförtiden mest bas och akustisk gitarr, men håller elgitarren dammfri så ofta jag hinner. Brinner mest för den demokratiska tanken… att ALLA, främst barn och ungdomar, ska få chansen att aktivt skapa och spela sin egen musik. Och att det då är upp till oss som jobbar med sånt här… att vara uppfinningsrika och lyhörda när vi använder våra resurser, för att skapa förutsättningarna för just det!

Jag tror på det lokala, småskaliga. Att få chansen att göra den musik man vill, i ett sammanhang där man känner att man passar in och där ens egna idéer får utrymme att växa – det är där de betydelsefulla sakerna händer! Jag tror även på att samhällets kulturella institutioner, stödformer och metoder måste ha som mål att vara lika föränderliga som kulturen själv. Med gårdagens lösningar stöttar vi kanske inte dagens unga. Nu brukar både ungdomen och kulturen hitta sina vägar ändå… men målet måste vara att låta människors egna verksamhet forma strukturerna, i stället för tvärtom. På WAY TO PLAY är utgångspunkten att dagens unga och vuxna själva vet vad de gillar och vad de vill med sitt musikintresse, och att pedagogens uppgift främst är att ge praktiska redskap och stöd för självförtroendet. Att plocka fram deltagarnas egen musik!

WAY TO PLAY - what is he like

…och hur är den där WAY TO PLAY då?

Jag är född 1961, så jag har varit med ett tag. Både som människa, musiker och pedagog.

Jag är inte någon ”gitarrvirtuos” inom någon speciell typ av musik. Mina musikaliska styrkor är snarare min bredd, mitt fina gehör som gör att jag snabbt ”knäcker koden” till dina favoritlåtar, och att jag förstår mig på olika sorters musik och människor.

Ska man tro på omdömen och kommentarer från elever, besökare, kolleger, personal, samarbetspartners, vänner/ovänner, grannar m.fl. på senare år, så är jag väl – bland annat och ungefär – så här:

  • Engagerad
  • Kunnig
  • Hjälpsam
  • Lyhörd
  • Konstruktiv
  • …och med en rejäl portion glimt i ögat, brukar folk tycka! 😉

Boka in en förutsättningslös första träff, och bilda dig din egen uppfattning!